Inrichten werkplek

Een ergonomisch ingerichte werkplek vormt een goede basis voor gezond beeldschermwerk. Bij de aanschaf van nieuw kantoormeubilair is het dan ook belangrijk om op de ergonomische eigenschappen ervan te letten.

Voor wie

Voor het bedrijf om met de inkoop en inrichting een goede basis voor gezond beeldschermwerk te leggen.

Normen

Een beeldschermwerkplek moet ergonomisch ingericht zijn. Ergonomische eisen voor de werkplek zijn er ten aanzien van de stoel, (sta-)kantoortafel, beeldscherm, toetsenbord, muis en voetensteunvlak.
Arbobesluit Artikel 5.4 en Arbobesluit Artikel 5.12

Zo pak je het aan

Werkgever

  • Kies samen met (een vertegenwoordiging van) je medewerkers en de preventiemedewerker beeldschermwerk welk kantoormeubilair jullie gaan gebruiken. Maak wel een voorselectie op basis van de ergonomische normen, zodat je niet uit tientallen stoelen of tafels moet kiezen, maar uit twee of drie verschillende typen.
  • Vraag vooraf aan de leverancier aan welke ergonomische normen het meubilair voldoet. Professioneel meubilair voldoet meestal aan de ergonomische normen. Vraag om een periode van proefplaatsing van een paar typen stoelen en tafels, zodat een aantal medewerkers zelf kunnen uitproberen of het meubilair bevalt. Let ook op bedieningsgemak.
  • Zorg dat (nieuwe) medewerkers na de aanschaf van meubilair ook voorlichting krijgen over het instellen en gebruik van de kantoorwerkplek door de leverancier of preventiemedewerker.
  • Bij gebruik van flexwerkplekken en laptopcomputers gelden deels andere gebruiksvoorschriften. Zie flexwerkplek en werken met een laptop.
  • Als speciale hulpmiddelen (aangepaste muis, rolbal of trilmuis, tablet of pen, gesplitst toetsenbord etc.) of een aangepaste werkplek nodig zijn schakel dan een ergonoom of arboadviseur in om dit te laten beoordelen. Dat voorkomt onnodige en verkeerde aanschaf van hulpmiddelen.

Medewerker

Wat levert het op

Met een ergonomische werkplek is een gezonde werkhouding voor beeldschermwerk mogelijk. Daardoor is er minder kans op klachten aan rug, nek, schouder, arm, pols en hand. Ergonomisch kantoormeubilair lijkt bij de aanschaf wellicht duurder, maar het is beter om meteen goede producten kopen dan om later dubbel voor nieuw meubilair en verzuimkosten te betalen.