Gebruiksvriendelijkheid van software

Welke kenmerken heeft de software waar jij mee werkt? Moet je bepaalde informatie dubbel invoeren? Moet je veel scrollen met de muis? Is de informatie goed leesbaar? Is de volgorde in het programma logisch? Oftewel, hoe gebruiks(on)vriendelijk is de software waar jij mee werkt?
Zeker als de software voor jullie bedrijf is ontwikkeld of op maat gemaakt is het belangrijk dat deze goed afgestemd is op de taak en de gebruiker. Gebruiksvriendelijke software werkt prettiger en sneller.

Voor wie

Voor iedereen die met de computer en dus ook met software werkt

Normen

Software moet bij het werk passen dat ermee gedaan wordt. Ook moet de software gemakkelijk te gebruiken zijn en aangepast kunnen worden aan de kennis en ervaring van de gebruiker.

Arboregeling Artikel 5.3 Programmatuur

Zo pak je het aan

Leidinggevende

  • Vraag bij je medewerkers naar het gebruik van de software, hoeveelheid muisgebruik en eventuele lichamelijke klachten. Als je medewerkers de software niet of nauwelijks kunnen aanpassen, veel met de muis moeten werken en er KANS-klachten op de afdeling ontstaan, dan is het raadzaam de software op haar gebruiksvriendelijkheid te (laten) testen.
  • Krijgen jullie binnenkort nieuwe software? Vraag dan na of deze getoetst wordt op gebruiksvriendelijkheid.
  • Vraag ook of enkele medewerkers de software mogen testen voordat besloten wordt over de aanschaf. Maak vooraf een lijstje met eisen en wensen waaraan de software volgens jullie moet voldoen.

Medewerker

  • Vind je het werken met de software die je gebruikt erg omslachtig en weinig flexibel? Moet je veel handelingen met de muis verrichten? Heb je lichamelijke klachten bij muisgebruik? Vraag je leidinggevende om de software te laten testen op gebruiksvriendelijkheid

Meer weten

Je kunt standaardsoftware van Microsoft zelf gebruikersvriendelijker maken door gebruik te maken van sneltoetsen.

Wat levert het op

Gebruiksvriendelijke software hoeft geen extra kosten met zich mee te brengen zolang de ontwikkelaars beschikken over de juiste kennis en deze ook toepassen. Wel kost het afstemmen met toekomstige gebruikers extra tijd. Deze tijd wordt snel teruggewonnen doordat medewerkers met gebruiksvriendelijke software beter en sneller kunnen werken.