Conflicthantering

Beschrijving
Met veel druk op de ketel en de ‘stoom uit je oren’ kunt u vaak wat minder goed tegen kritiek en tegenslag. Op afdelingen met hoge werkdruk kan de sfeer daardoor verzuren. Irritaties kunnen gemakkelijk ontstaan. Dan is het belangrijk dat u weet hoe u conflicten binnen de perken kunt houden.

Voor wie?
Voor medewerkers en leidinggevenden die vanwege de hoge werkdruk zelf wel eens geïrriteerd raken of prikkelbare collega’s ontmoeten. En voor wie wil weten hoe conflicten goed op te lossen zijn voordat ze uit de hand lopen en tot ongewenst verzuim leiden.

Normen
De werkgever moet beleid voeren om de psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.
Arbowet artikel 3.2Arbobesluit artikel 2.15

Tips

  • ‘Even tot tien tellen’…het klinkt zo gemakkelijk, maar lukt het u ook?
  • Erken meningsverschillen en houd ze zakelijk: verschillende denkbeelden kunnen in bedrijven juist waardevol zijn.
  • Maak behalve een protocol voor verzuimverlof ook afspraken over conflictverlof in een (arbeids)conflictprotocol. Als er echt sprake is van een conflict zijn enkele dagen betaald verlof vaak genoeg als ‘afkoelperiode’ om daarna in gesprek te gaan en het conflict op te lossen.
  • Zoek naar gezamenlijke belangen en benoem het conflict als gezamenlijk probleem. Voorkom persoonlijke aanvallen (‘jij ook altijd…’) en gezichtsverlies bij de ander.
  • Lopen de conflicten zo uit de hand dat je niet meer weet wat te doen? Overweeg om iemand erbij te roepen, van binnen of buiten je bedrijf. Wacht niet te lang; hoe sneller een conflict bespreekbaar wordt gemaakt, hoe meer kans dat het goed kan worden uitgepraat.
  • Overweeg mediation, de SFA kan u hierbij helpen. Sommige zorgverzekeraars vergoeden de kosten.
  • Conflicten komen vaak voort uit verschillen in communicatiestijlen en het hebben van (half)verborgen verwachtingen. In communicatie en samenwerking verbeteren vindt u handvatten om hiermee aan de slag te gaan.

Meer weten?
Medewerker:

Leidinggevende:

Wat levert het op?
Conflicten kosten ongemerkt meer geld en tijd dan je zou denken. Mensen kunnen in hun hoofd zo met een irritatie of meningsverschil bezig zijn dat er minder werk uit hun handen komt. Op een gezonde manier conflicten oplossen draagt bij aan een lerende organisatie met minder werkdruk.