Conflicthantering

Met druk op de ketel en stoom uit je oren kun je vaak wat minder goed omgaan met tegenslag en kritiek. Bij hoge werkdruk kan de sfeer daardoor verzuren. Irritaties kunnen gemakkelijk ontstaan. Dan is het belangrijk dat je weet hoe je conflicten binnen de perken kunt houden.

Voor wie
Voor medewerkers en leidinggevenden die vanwege de hoge werkdruk zelf wel eens geïrriteerd raken of prikkelbare collega’s ontmoeten. En voor wie wil weten hoe conflicten goed op te lossen zijn voordat ze uit de hand lopen en tot ongewenst ziekteverzuim leiden.

Tips

  • ‘Even tot tien tellen’…het klinkt zo gemakkelijk, maar lukt het jou ook?
  • Erken meningsverschillen en houd ze zakelijk: verschillende denkbeelden kunnen in bedrijven juist waardevol zijn.
  • Maak behalve een protocol voor verzuimverlof ook afspraken over conflictverlof in een (arbeids)conflictprotocol. Als er echt sprake is van een conflict zijn enkele dagen betaald verlof vaak genoeg als ‘afkoelperiode’ om daarna in gesprek te gaan en het conflict op te lossen.
  • Zoek naar gezamenlijke belangen en benoem het conflict als gezamenlijk probleem. Voorkom persoonlijke aanvallen (‘jij ook altijd…’) en gezichtsverlies bij de ander.
  • Lopen de conflicten zo uit de hand dat je niet meer weet wat te doen? Overweeg om iemand erbij te roepen, van binnen of buiten je bedrijf. 
  • Overweeg mediation, sommige zorgverzekeraars vergoeden de kosten. Ook de SFA kan hierbij helpen. 

Meer weten?

Medewerker:

Leidinggevende:

Wat levert het op?
Conflicten kosten ongemerkt meer geld en tijd dan je zou denken. Mensen kunnen in hun hoofd zo met een irritatie of meningsverschil bezig zijn dat er minder werk uit hun handen of pen komt. Op een gezonde manier conflicten oplossen draagt bij aan een lerende organisatie met minder werkdruk.