Werkgever en werknemer zijn verplicht de Wet verbetering poortwachter te volgen. Deze wet is bedoeld om langdurig verzuim te voorkomen en om zieke werknemers zo snel mogelijk, op een verantwoorde manier, weer aan het werk te krijgen. Dit heet re-integratie.
Ziekmelding en begeleiding
Bij ziekte meldt de werknemer zich zo snel mogelijk ziek bij de werkgever. De werkgever schakelt een arbodienst of bedrijfsarts in. Vanaf de eerste week gelden verplichtingen op grond van de Wet verbetering poortwachter:
- Week 1: Ziekmelding door werknemer bij werkgever. Werkgever schakelt zo nodig arbodienst/bedrijfsarts in.
- Week 6: De bedrijfsarts maakt een probleemanalyse: is de werknemer al dan niet arbeidsongeschikt en voor welk percentage?
- Week 8: Werkgever en werknemer stellen samen een plan van aanpak op. Dit plan wordt elke 4 tot 6 weken geëvalueerd op basis van contact met de bedrijfsarts, en zo nodig bijgesteld.
- Week 42: De werkgever meldt langdurige ziekte bij UWV.
- Week 52: Werkgever en werknemer maken een eerstejaarsevaluatie van de re-integratie.
- Week 88: UWV stuurt de werknemer een brief met instructies voor het aanvragen van een WIA-uitkering.
- Week 91: Werkgever en werknemer maken samen de eindevaluatie, op basis van het actueel oordeel van de bedrijfsarts.
- Week 93: Uiterste moment voor de werknemer om een WIA-uitkering aan te vragen. De werkgever levert het re-integratieverslag aan bij UWV.
- Week 104: De periode van wettelijke loondoorbetaling eindigt na 2 jaar ziekte.
- Het UWV biedt een handige tool om dit stappenplan concreet te maken.
Verplichtingen tijdens langdurige ziekte
De werknemer moet:
- meewerken aan medische onderzoeken en gesprekken met de bedrijfsarts;
- de afspraken uit het plan van aanpak nakomen;
- actief meewerken aan passend werk, ook als dat in eerste instantie buiten de eigen functie of bij een andere werkgever (tweede spoor) is.
Bij onvoldoende inspanningen kan de werkgever aan de werknemer een loonsanctie opleggen (het loon opschorten of stopzetten). Dit is echter aan strenge eisen verbonden en het is van belang dat de juiste sanctie wordt gekozen, schakel hierover dus altijd juridisch advies in.
De werkgever moet:
- actief zoeken naar passend werk binnen het bedrijf (eerste spoor);
- tijdig het tweede spoor inzetten als terugkeer binnen het eigen bedrijf niet lukt;
- waar nodig scholing of aanpassingen aanbieden;
- het re-integratietraject zorgvuldig vastleggen en voortgang bewaken.
Bij onvoldoende inspanning van de werkgever kan UWV aan de werkgever een loonsanctie opleggen: de werkgever moet het loon dan maximaal één jaar langer doorbetalen.
Hieronder lees je enkele veelgehoorde vragen over inlogproblemen plus de mogelijke oplossingen.
1. Ik heb geen mail met wachtwoord vanuit het systeem ontvangen
Soms ververst je mailprogramma niet automatisch. Start je mailprogramma opnieuw op of klik op verversen of alle mappen verzenden/ontvangen.
Het kan ook zijn dat de mail die vanuit het RI&E systeem wordt verstuurd om je beheeraccount te activeren als ‘spam’ wordt gezien. Controleer dus de spambox of map Ongewenste e-mail.
NB: hebben jullie een algemeen e-mailadres opgegeven hou dan in de gaten dat een collega niet per ongeluk deze mail weggooit.
2. Bij inloggen in het beheeraccount krijg ik de foutmelding ‘Uw aanmelding is mislukt’
Heb je geen fout gemaakt bij het wachtwoord (advies: kopieer dit uit de mail van het systeem)? Vraag dan meteen een nieuw wachtwoord aan door de gebruikersnaam in te vullen in het kader onder ‘Wachtwoord vergeten? Geef je gebruikersnaam om een nieuw wachtwoord te ontvangen.
De gebruikersnaam die je moet invullen staat in de mail vanuit het systeem (vanaf april 2022 is de gebruikersnaam standaard ‘beheeraccount’).
NB: controleer ook hierbij eventueel de spambox.
3. Ik kom niet meer bij de RI&E
Soms is er verwarring waar je de RI&E kan vinden.
Van SFA krijg je bij het aanvragen van een inlogaccount een mail met handleiding en daarnaast een mail vanuit het systeem. Hiermee activeer je het beheeraccount (te herkennen aan ‘Login.aspx’ in het adres (de url). De RI&E staat echter niet in dit beheeraccount.
Daarvoor heb je namelijk binnen het beheeraccount een gebruiksaccount aangemaakt met een zelf bedachte gebruikersnaam (bijvoorbeeld naam van jullie bureau) en een wachtwoord.
De RI&E vind je via dit gebruiksaccount, het is daarom belangrijk dat je dat adres (die url) opslaat met de zelf aangemaakte gebruikersnaam en wachtwoord.
Het adres van het gebruiksaccount is te herkennen aan ‘Informatie.wktp’ in de url. Tip: stuur een mailtje naar jezelf met die gegevens.
4. De medewerker die de RI&E deed is vertrokken en nu hebben we geen toegang meer tot de RI&E
Zijn de inloggegevens van het gebruiksaccount wel nog bekend (zie de vraag hierboven), dan kun je mogelijk wel gewoon blijven inloggen.
Is dat niet het geval, dan kan SFA een ander mailadres opgeven voor het beheeraccount. Als je vervolgens in het beheeraccount inlogt met behulp van de mail vanuit het systeem (zie eventueel punt 1 en 2) dan zie je welke gebruikersnaam en wachtwoord voor het gebruiksaccount zijn aangemaakt.
Is je inlogprobleem niet opgelost of staat jullie vraag er niet bij?
Mail dan naar info@sfa-architecten.nl.
De cao voor architectenbureaus kent gunstige afspraken over loondoorbetaling bij ziekte, bovenop de wettelijke regeling:
- Eerste ziektejaar: 100% doorbetaling van het salaris én vakantiegeld.
- minimaal 70% van het salaris en vakantiegeld;
- 100% doorbetaling als de werknemer voldoende meewerkt aan re-integratie en voldoet aan de verplichtingen op basis van de Wet verbetering poortwachter. De beoordeling hiervan ligt bij de bedrijfsarts.
- Pensioenopbouw loopt in beide ziektejaren door op basis van 100% van het laatstverdiende salaris.
Voor werkgevers zijn deze kosten fors. Het is daarom van belang om preventie, vitaliteit en snelle begeleiding bij uitval serieus te nemen.
Meer details en voorbeelden vind je in cao-bijlage 10.
Iedere werknemer kan ziek worden. Soms is iemand na korte tijd weer aan het werk, soms duurt het langer – bijvoorbeeld bij grotere gezondheidsproblemen of spanningen op het werk. Om verzuim te voorkomen en in goede banen te leiden, is het belangrijk dat elk architectenbureau een goed (verzuim)beleid voert. Zie het arboportaal over (voorkomen van) verzuim.
Ziekte voorkomen begint bij het creëren van een veilige, gezonde werkomgeving. Wettelijk is de werkgever verplicht om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) uit te voeren. Voor architectenbureaus is er een branchespecifieke RI&E beschikbaar via SFA, inclusief koppeling aan de Arbocatalogus Architecten.
Wat helpt in de praktijk:
- betrokkenheid van werknemers bij het werk en bij elkaar,
- duidelijke werkstructuur en haalbare deadlines,
- het stimuleren van pauzes, beweging, vitaliteit en gezond gedrag,
- tijdig signaleren van overbelasting of stressklachten,
- oog voor persoonlijke omstandigheden die de belastbaarheid beïnvloeden.
Bij (dreigend) verzuim is snelle actie belangrijk. De Wet verbetering poortwachter schrijft voor dat werkgever én werknemer samen vanaf dag één aan herstel en re-integratie werken, onder begeleiding van een bedrijfsarts.
Architectenbureaus kunnen gratis een inlogcode aanvragen voor de RI&E Architecten, dat geldt ook voor verwante bureaus die vrijwillig de cao inclusief pensioen volgen. Met de RI&E Architecten worden alle mogelijke arbeidsrisico’s geïnventariseerd die zich kunnen voordoen bij reguliere architectenwerkzaamheden. Lees meer hierover op de pagina Inlogaccount binnen het websitedeel over de RI&E Architecten.