Veranderingen per 1 augustus 2022 door de Wet Transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Sinds 1 augustus 2022 geldt de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. Deze wet geeft werknemers meer zekerheid en verplicht werkgevers om hun arbeidsvoorwaarden duidelijk(er) vast te leggen. De belangrijkste punten:

  • Uitgebreide informatieplicht
    Werkgevers moeten bij aanvang van het dienstverband meer informatie schriftelijk of digitaal verstrekken. Denk aan:

    • de gebruikelijke werk- en rusttijden;
    • de wijze van beëindiging van de arbeidsovereenkomst;
    • verlofregelingen;
    • de plek(ken) waar arbeid wordt verricht;
    • de procedure bij ontslag;
    • het recht op scholing en de wijze waarop dat wordt aangeboden.

  • Scholing moet kosteloos zijn
    Is scholing verplicht op grond van wet of cao (zoals bij functiewijziging of bijblijven in het beroep)? Dan moet de werkgever deze kosteloos aanbieden én geldt die als arbeidstijd.

  • Nevenwerkzaamheden mogen niet zonder objectieve reden verboden worden
    Een verbod op nevenwerk is alleen nog rechtsgeldig als de werkgever een objectieve reden heeft, bijvoorbeeld bij belangenverstrengeling, veiligheidsrisico’s of schending van de Arbeidstijdenwet. De reden hoeft niet in het contract te staan, maar moet wél bestaan.

Veel van deze onderwerpen zijn binnen de cao voor architectenbureaus al (gedeeltelijk) geregeld. Toch blijft het de verantwoordelijkheid van de werkgever om te zorgen dat het arbeidscontract en/of het bureaureglement aan de informatieplicht voldoet.

Bij vragen over de toepassing in de eigen situatie kunnen werkgevers en werknemers van architectenbureaus ook gratis mailen naar info@sfa-architecten.nl

Hoe kun je een zzp-er tarief berekenen voor bepaald werk?

Voor gelijk werk hoort een gelijkwaardige beloning te gelden. Zzp’ers dragen echter zelf kosten voor o.a. verzekeringen, pensioen, scholing en acquisitie. Daarom adviseert SFA voor zelfstandigen een minimumtarief van 150% van het bruto-uurloon, plus 8% vakantietoeslag, voor vergelijkbare werkzaamheden en ervaring. Dit is een richtlijn: een uurtarief is uiteindelijk het resultaat van onderhandeling tussen bureau en zzp’er. Als een zzp-tarief lager ligt dan deze norm, ontstaat er volgens de cao een vermoeden van werknemerschap (artikel 18 lid 3). Dit kan gemeld worden bij de Geschillencommissie. 

Let op: risico op arbeidsovereenkomst 

De cao sluit aan bij het arbeidsrechtelijke onderscheid tussen een opdrachtovereenkomst en een arbeidsovereenkomst. De naam van de overeenkomst is niet doorslaggevend, het gaat om de feitelijke uitvoering. Een overeenkomst kan alsnog als arbeidsovereenkomst worden aangemerkt als voldaan is aan drie criteria: 

  1. Persoonlijke arbeid de opdrachtnemer moet het werk zelf uitvoeren; 
  1. Looner is sprake van een beloning voor de werkzaamheden; 
  1. Gezag de opdrachtgever bepaalt hoe en wanneer het werk wordt uitgevoerd. 

 Deze toetsing is gebaseerd op de praktijk, niet op hetgeen op papier staat. Alle omstandigheden van de samenwerking worden meegewogen. Denk aan: 

  • inbedding van het werk in de organisatie; 
  • aanwezigheid van ondernemersrisico; 
  • mate van zelfstandigheid; 
  • vervangingsmogelijkheid; 
  • wijze van aansturing; 
  • gebruik van bureau-eigen materialen; 
  • en hoe onderscheid wordt gemaakt ten opzichte van werknemers in loondienst. 

De Hoge Raad bevestigde dit uitgangspunt in het Deliveroo-arrest: zelfs als partijen op papier een opdrachtovereenkomst hebben, kan toch sprake zijn van een arbeidsovereenkomst. 

Fiscale gevolgen 

Naast arbeidsrechtelijke gevolgen heeft schijnzelfstandigheid ook fiscale risico’s: 

  • De Belastingdienst kan bij controle oordelen dat sprake is van een dienstverband; 
  • Dit leidt mogelijk tot naheffingen, premies en boetes voor het bureau; 
  • Modelovereenkomsten zijn niet langer doorslaggevend – feiten wegen zwaarder dan formele afspraken. 

Advies 

Om risico’s te vermijden: 

  • Beoordeel van tevoren of de cao-modelovereenkomstdaadwerkelijk passend is voor de constructie die partijen in gedachten hebben; 
  • Betaal minimaal het cao-tarief van 150% + 8%; 
  • Evalueer of er in de praktijk géén sprake is van een gezagsrelatie of werknemerschap; 
  • Bij twijfel: neem contact op met de helpdesk van SFA of leg de situatie voor aan de geschillencommissie. 

 

Kun je een tijdelijk contract tussentijds beëindigen?

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt in principe van rechtswege op de afgesproken einddatum. Tussentijdse opzegging is alleen mogelijk als aan specifieke voorwaarden is voldaan: 

  1. Er is een tussentijds opzegbeding overeengekomen 
    Alleen als dit schriftelijk in de arbeidsovereenkomst is opgenomen, kunnen werkgever én werknemer vóór de einddatum opzeggen. 
      • De werknemer mag in dat geval opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn. 
      • De werkgever heeft altijd een redelijke grond nodig én vooraf toestemming van het UWV of de kantonrechter – ook als er een opzegbeding is opgenomen.

2. Zonder tussentijds opzegbeding 
Dan kan het contract alleen vóór de einddatum eindigen: 

      • Met wederzijds goedvinden (bijvoorbeeld via een vaststellingsovereenkomst). 
      • Of bij ontslag op staande voet, maar alleen als daarvoor een dringende reden bestaat én aan alle formele eisen is voldaan. 
      • Tijdens de proeftijd 
        Alleen mogelijk als er een geldige proeftijd is afgesproken in de arbeidsovereenkomst. Dan kunnen beide partijen de arbeidsovereenkomst per direct beëindigen. 

Let op: een tussentijds opzegbeding is géén standaardbepaling. Als het niet expliciet in het contract is opgenomen, is opzegging vóór de einddatum niet toegestaan. 

Wat is voor een werknemer belangrijk bij een nieuwe baan?

  1. Bespreek je functieomschrijving: wat ga je doen? 
    Aan welke projecten ga je werken, welke taken of rollen ga je daarin vervullen? Jouw functieomschrijving is de basis voor functie-indeling, de bepaling van functie- en salarisniveau. Zorg dat jezelf ook dit proces begrijpt.  
    Wil je de beroepservaringsperiode doorlopen, controleer dan ook of aan alle voorwaarden wordt voldaan. Zo moet je in dat geval aan specifieke projecten werken om aan de eindtermen te kunnen voldoen en heb je een mentor nodig.
     
  2. Controleer je contract voor ondertekening!  
    Check of alle verplichte elementen in jouw arbeidsovereenkomst staan (zie cao art.10). Let ook op afspraken over werktijden, thuiswerkvergoeding, reiskosten en ontwikkelmogelijkheden.
     
  3. Maak afspraken over de inwerkperiode 
    Voor welke projecten ga je werken, kun je met collega’s meelopen om een goed beeld van het bureau te krijgen en bij wie kun je terecht met vragen, eventueel op vaste momenten? Is er een bureaureglement, wat zijn de regels en gewoontes?
     
  4. Bespreek jouw ontwikkelwensen en ambities 
    Wat zijn de ontwikkel- en groeimogelijkheden? Wat spreek je af over scholing en betaling kosten? Maak eventueel een afspraak om na een aantal maanden te evalueren hoe het gaat, wat je nodig hebt om je werk nog beter te kunnen doen.
     
  5. Bespreek het gebruik van jouw ontwikkeluren  
    Elke werknemer heeft 35 uur (bij 40-urige werkweek) om zelf te kunnen invullen aan loopbaangerichte activiteiten of scholing. Je kunt deze uren ook inzetten als jouw bijdrage, bijvoorbeeld bij de beroepservaringsperiode. Net als functiegerichte scholing bespreek je jouw gebruik van de ontwikkeluren vooraf met het bureau. 

Wat moet een werkgever doen bij aannemen werknemer?

Stapsgewijs is dat: 

  1. Leg in een contract de gemaakte spraken vast. 

    * Neem minimaal de elementen uit cao-artikel 10 op. Gebruik eventueel de voorbeeldcontracten op deze site.
    * Pas bij de functie- & salarisindeling het functiehuis architectenbureaus toe als instrument voor functie-indeling. 
    * Geef de werknemer –bij voorkeur al tijdens de sollicitatiegesprekken- een kopie van of link naar de cao.  

  2. Meld de werknemer aan bij het pensioenfonds 
    Liefst direct, in ieder geval binnen een maand na indiensttreding. 

  3. Zorg voor een goede inwerkperiode 
    Stel een begeleider aan, leg de interne werkafspraken en het eventuele bureaureglement uit, en plan op tijd een eerste evaluatiemoment. 

  4. Maak ontwikkelafspraken 
    Elke werknemer heeft recht op ontwikkeluren (35 uur per jaar bij voltijd). Bespreek welke ontwikkelmogelijkheden het bureau biedt, hoe de werknemer deze uren kan inzetten, en wat wederzijdse verwachtingen zijn.
     
  5. Zorg voor een veilige werkplek 
    Vanaf het moment dat je personeel aanneemt ben je verplicht te voldoen aan de Arbowet. Vraag hiervoor een inlogcode aan voor de RI&E Architecten en doorloop deze risico-inventarisatie & evaluatie. De RI&E verwijst voor oplossingen naar de arbocatalogus architecten. 

En uiteraard: voldoe aan de algemene verplichtingen van de rijksoverheid. Zie de website ondernemersplein en de website van de Belastingdienst.