Gesprekken vormen de ruggengraat van elke succesvolle organisatie, of je nu werkgever of werknemer bent. Het is belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan en blijven.
Naast de richtlijnen voor de gesprekscyclus in de cao geven we je hier ook andere handvatten en tips&tricks.
Waar gaat het om bij in gesprek gaan / blijven?
Effectieve communicatie bevordert samenwerking, verbetert prestaties en stimuleert persoonlijke groei. Plan regelmatig feedbackmomenten en zorg voor een open, vertrouwelijke sfeer. Gebruik heldere doelen en maak ruimte voor wederzijdse input. Luister actief en wees constructief in je feedback. Door deze aanpak kun je als bureau een cultuur van continue verbetering en professionaliteit ontwikkelen, wat uiteindelijk leidt tot betere projectresultaten en een sterkere organisatie.
Waar vind je informatie?
Voor handige downloads ga naar:
Een arbeidsrelatie draait niet alleen om werk; het gaat ook om het delen van het leven zelf. Of het nu gaat om vreugdevolle momenten zoals een huwelijk of verdrietige tijden zoals ziekte en overlijden. Het is belangrijk dat er aandacht is voor alle belangrijke levensgebeurtenissen, omdat deze invloed hebben op zowel het persoonlijke welzijn als het werkgeluk van medewerkers.
Waar gaat het om bij lief en leed?
- Ziekte: zorg en steun
Wanneer ziekte toeslaat, is het cruciaal dat werknemers kunnen rekenen op de steun van hun werkgever en collega’s. Een heldere aanpak van ziekteverlof en re-integratie, ondersteund door een actuele Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E), zorgt ervoor dat werknemers zich gesteund voelen en zich kunnen richten op hun herstel. Ook (mantel)zorg kan een rol spelen in het leven van een werkende.
- Overlijden en rouw: samen verwerken
Het verlies van een collega of een dierbare heeft een diepe impact. Rouw vraagt om empathie en begrip binnen het team. Open communicatie en passende rouwverlofregelingen helpen bij het verwerken van verlies.
- Huwelijk: samen vieren
Een huwelijk vormt een belangrijke mijlpaal in het leven van medewerkers. Het erkennen en waarderen van deze bijzondere gebeurtenis en het bieden van de nodige faciliteiten om deze gelegenheid passend te vieren hoort bij goed werkgeverschap. De cao biedt geen specifieke verlofregeling voor een huwelijk, cao-partijen hebben in het verleden voor dit soort gebeurtenissen uren aan de reguliere verlofuren toegevoegd.
- Levensgebeurtenissen: samen meegroeien
Van geboorte en jubilea tot verhuizingen en mijlpalen in de carrière – alle levensgebeurtenissen verdienen aandacht en viering. Flexibiliteit kan nodig zijn zodat werknemers een goede balans kunnen vinden tussen werk en privéleven.
- Veilig en Gezond Werken: RI&E en Arbocatalogus
Een veilige en gezonde werkomgeving is de basis van goed beleid. De Arbocatalogus biedt richtlijnen die we toegepast kunnen worden om risico’s te minimaliseren en een gezonde werkplek te waarborgen. Daarnaast bieden wij toegang tot een branche specifieke RI&E. Door regelmatig de RI&E bij te werken en te handelen naar de Arbocatalogus, voldoen werkgevers aan hun wettelijke zorgplicht en tonen ze toewijding aan het welzijn van medewerkers.
Waar vind je hierover informatie?
Voor handige downloads ga naar:
Recruitment is een vak apart en solliciteren is zo makkelijk nog niet. Om zowel werkgevers als werknemers handvatten te geven hoe dit het beste te doen hebben wij deze informatie verzameld.
Waar gaat het om in deze fase?
Als werkgever wil je je graag goed presenteren zodat je een aantrekkelijke werkgever bent en als werknemer wil je de beste versie van jezelf laten zien tijdens een gesprek.
Daarnaast is een goede voorbereiding van groot belang. Binnen de cao voor architectenbureaus werken we met een functiehuis. Voor werkgevers en werknemers is hier veel informatie te vinden over functie-inhoud en functie-indeling.
Waar vind je informatie?
Voor handige downloads ga naar:
Werknemer: Je bent aan boord! Werkgever: Je hebt er een nieuwe collega bij! Voor beide partijen geldt: Hoe zorg je dat je het beste uit deze fase haalt zodat je kan starten aan een duurzame arbeidsrelatie?
Waar gaat het om in deze fase? Contract en start
Als je de werknemersreis vergelijkt met een vliegvakantie, dan is dit het moment dat je op de luchthaven komt om alles te regelen. Als werknemer heb je je contract ontvangen maar moet je deze getekend retour sturen en als werkgever doe je er alles aan dit zo soepel mogelijk te begeleiden. Daarna ga je als werknemer starten, als werkgever zorg je ervoor dat je dit hebt voorbereid. Zorg dat alle praktische zaken op orde zijn.
Waar vind je hierover informatie?
Voor handige downloads ga naar:
De kop is er af, de onboarding is afgerond en werknemer en werknemer zijn verbonden in een dienstverband. Hoe zorg je ervoor dat de werkrelatie duurzaam blijft?
Waar gaat het om in deze fase?
Zowel voor werkgevers als werknemers is werkplezier van groot belang, denk daarbij ook aan een sociaal veilige werkomgeving, een goede werk-privé balans. Hieronder staan een aantal tips.
- Netwerken: Neem deel aan industrie-evenementen, conferenties en seminars om je netwerk uit te breiden.
Maak gebruik van sociale media platforms zoals LinkedIn om contact te leggen met professionals in de architectuur.
- Werk-privé balans: Bewaak je werk-privébalans om burn-out te voorkomen.
Stel duidelijke grenzen en neem regelmatig tijd voor ontspanning. Maak afspraken over werkdruk (zie de cao, de RI&E en Arbocatalogus). Thuiswerken kan helpen voor een betere werk-privé balans.
Voor oudere werknemers biedt de cao taakverlichting voorafgaand de pensioengerechtigde leeftijd.
- Medezeggenschap: Regel dit! Het betreft de invloed die werknemers hebben op bureaubesluiten die het personeel betreffen. Er is een vorm voor elke bureaugrootte.
Voor oudere werknemers biedt de cao taakverlichting voorafgaand de pensioengerechtigde leeftijd.
- Sociale veiligheid: Dé meest bepalende factor voor het succes van een team.
Een sociaal veilige werkomgeving is meer dan een omgeving zonder ongewenst gedrag. Het is een omgeving waarin werkenden respectvol met elkaar kunnen omgaan, zichzelf kunnen zijn, fysiek en mentaal gezond zijn, fouten mogen maken, hun vakmanschap optimaal kunnen inbrengen in betekenisvol werk. Het betekent ook integer gedrag stimuleren en het mogelijk maken van juiste handelingen. (Zie de gedragscode ongewenst gedrag en de abonnementsoptie vertrouwenspersoon.)
- Ergonomie, beweging en pauzes: Creëer een fysiek veilige omgeving en een ergonomische werkplek om fysieke belasting te verminderen. Investeer in een comfortabele stoel, verstelbaar bureau en goede verlichting. Onderbreek lange periodes van zitten met korte pauzes. Sta op, stretch en beweeg regelmatig om fysieke en mentale vermoeidheid te verminderen.
Waar vind je hierover informatie?
Elders op de website vind je de voor deze fase relevante informatie:
Voor handige downloads ga naar:
De cao stimuleert continue ontwikkelen, hoe dat gedaan wordt lees je hieronder. Ontwikkelen blijft belangrijk, gedurende je hele loopbaan.
Waar gaat het om in deze fase?
Ontwikkelen, in beweging blijven kan op zo veel manieren. Informeel tijdens projecten, formeel tijdens trainingen of cursussen. De cao schrijft voor dat je minimaal 1 keer per jaar om de tafel gaat om functioneren en ontwikkelen te bespreken.
In onze sector is een ontwikkelen een voorwaarde om je werk te kunnen blijven uitvoeren. Waar moet je aan denken?
- Een leven lang leren:
Blijf op de hoogte van nieuwe technologieën, ontwerpsoftware en bouwmaterialen. Overweeg het volgen van cursussen of het behalen van aanvullende certificeringen om je vaardigheden bij te werken.
- Soft skills ontwikkelen:
Werk aan je communicatievaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. Ontwikkel leiderschapskwaliteiten, want architecten moeten vaak projectteams leiden.
- Functiegericht en loopbaangericht ontwikkelen:
De cao maakt onderscheid tussen ontwikkeling die gericht is op de huidige functie en ontwikkeling gericht op de loopbaan. Bij 100% functiegerichte opleiding is er sprake van 100% vergoeding van kosten en tijd. Loopbaangerichte ontwikkeling is ontwikkeling gericht op de loopbaan of toekomst van de werknemer, dit kan ook een toekomst zijn buiten het bureau of zelfs de architectuur. Omdat cao-partijen ontwikkeling heel belangrijk vinden, is afgesproken dat ook bij 100% loopbaangerichte ontwikkeling werkgevers minimaal 25% bijdragen.
- Gesprekscyclus:
In een ideale situatie zijn er meerdere momenten in het jaar waarin werkgever en werknemer praten over functioneren en ontwikkeling. Dan kun je denken aan een startgesprek in het begin van het jaar, tussentijds een voortgangsgesprek en eind van het jaar een beoordelingsgesprek.
- Competenties:
Ontwikkelen in je functie gebeurt vaak in relatie tot de functieomschrijving. Een andere (aanvullende) manier om het gesprek over ontwikkelen te voeren is op basis van competenties. Competenties kunnen helpen bij het nadenken over, maken van afspraken over de persoonlijke ontwikkeling in je huidige werk. Of in de mogelijkheden om door te groeien naar een nieuwe functie, met eventueel andere benodigde competenties.
- Ontwikkeluren: eigen budget van de werknemer
Dit is nog niet bij iedereen bekend: een werknemer die 40 uur per week werkt heeft jaarlijks de beschikking over 35 ontwikkeluren (bij parttime: naar rato). Deze ontwikkeluren kan een werknemer inzetten als eigen bijdrage aan loopbaangerichte ontwikkeling, aanvullend op de bijdrage van de werkgever. Een voorbeeld ter verduidelijking: kun je de ontwikkeluren gebruiken voor een yoga-opleiding? Volg je deze opleiding om zelf beter te worden in yoga? Dan valt dit niet onder loopbaangerichte ontwikkeling en kan je hiervoor je ontwikkeluren niet gebruiken. Ambieer je een carrière als yogadocent? Dan mag je je ontwikkeluren gebruiken.
- Cao a la carte
De cao à la carte biedt werknemers jaarlijks de mogelijkheid om een deel van het brutosalaris of andere bronnen voor bepaalde doelen in te zetten. Dat kan ook een opleiding zijn waarvoor een werknemer (deels) zelf de kosten betaalt.
Waar vind je hierover informatie?
Voor handige downloads ga naar:
Het eerste, of misschien wel het tweede tijdelijke contract is afgerond. En nu? Binnen de architectenbranche gaan we natuurlijk uit van de geldende wet- en regelgeving voor tijdelijke contracten, er is door de cao een uitzondering mogelijk voor studenten aan de Academie van Bouwkunst.
Waar gaat het om in deze fase?
Je voert dit gesprek (minimaal) anderhalve maand voor de einddatum van het contract zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn. Eén maand voor de afloop van het contract moet het voor de werknemer duidelijk zijn of het contract wordt opgevolgd of niet en zo ja: wat de afspraken in dat nieuwe contract zijn. Het aantal tijdelijke contracten is beperkt, de wet schrijft voor dat dit maximaal 3 contracten mogen zijn in een periode van 3 jaar. Daarna moet je ofwel afscheid nemen van elkaar ofwel een vast contract afspreken.
Hoe zit het met de mogelijke uitzondering bij een student Academie van Bouwkunst?
Vanuit de wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) is een ketenregeling met betrekking tot contracten vastgelegd: er mogen 3 tijdelijke contracten binnen een periode van 3 jaar worden uitgegeven voordat er een vast dienstverband moet worden aangegaan. Op grond van de cao kan met een student aan een Academie van Bouwkunst (AvB) langer dan die keten een tijdelijk contract worden afgesloten.
Omdat de reguliere opleidingsduur 4 jaar is, biedt de cao in eerste instantie een verlengingsmogelijkheid van één contract van 1 jaar. Is deze verlenging niet afdoende om de studie aan de AvB succesvol af te ronden, dan is nog een verlenging van 1 jaar mogelijk. In totaal kan een werknemer tijdens de studie aan een AvB dus maximaal 5 jaar een tijdelijk contract bij één werkgever krijgen. NB: uiteraard staat het werkgever en werknemer vrij om eerder een contract voor onbepaalde tijd (een vast contract) af te sluiten.
Waar vind je hierover informatie?
Voor handige downloads ga naar:
Of het tijdelijke contract eindigt of een vast dienstverband tot een einde komt, er zijn een aantal zaken waar je als werknemer en werkgever rekening mee moet houden.
Waar gaat het om in deze fase?
Je hebt verschillende manieren waarop een contract eindigt, namelijk:
1. Een contract wordt in de proeftijd gestopt door de werkgever;
2. Een contract wordt in de proeftijd gestopt door de werknemer;
3. Een contract voor bepaalde tijd wordt niet verlengd door de werkgever;
4. Een contract voor bepaalde tijd wordt niet verlengd door de werknemer;
5. Een vast contract wordt opgezegd door de werkgever;
6. Een vast contract wordt opgezegd door de werknemer;
7. Een contract eindigt vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.
Een aantal zaken zijn van belang bij beëindiging:
- Ben ik als werkgever verplicht me te houden aan een aanzegtermijn?
In veel gevallen heeft de werkgever de verplichting een contract voor bepaalde tijd een maand van tevoren aan te zeggen, de cao verwijst in artikel 14 naar artikel 7:668 uit het Burgerlijk Wetboek. Afwijkingen op de aanzegtermijn zijn hier dan ook te vinden.
- Wanneer krijgt de werknemer transitievergoeding?
In een aantal gevallen heeft de werknemer bij het beëindigen van het contract recht op een transitievergoeding. Dit is het geval als de werkgever het contract stopt, bijvoorbeeld doordat het contract door de werkgever wordt opgezegd, ontbonden wordt via de rechter of als het tijdelijk contract niet door de werkgever wordt verlengd.
- Mijn werknemer gaat met pensioen, en nu?
Zoals in de cao beschreven start het pensioen op de eerste dag van de maand waarin de werknemer 67 jaar wordt. De werknemer kan zijn pensioen ook eerder of later in laten gaan. Het is aan de werknemer de werkgever hierover te informeren. Mocht de werknemer willen doorwerken na de pensioengerechtigde leeftijd dan is dit mogelijk. De werkgever kan de werknemer dan een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aanbieden aangezien de voorgaande overeenkomst van rechtswege is beëindigd na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd (dit kan voor maximaal zes contracten in vier jaar). Als de werknemer eerder dan de pensioengerechtigde leeftijd wil stoppen: neem dan bijtijds (zes maanden of langer) voor de gewenste datum contact op met het pensioenfonds voor architectenbureaus voor de mogelijkheden en maak ook ruim van tevoren duidelijke afspraken met uw werkgever.
Waar vind je hierover informatie?
Voor handige downloads ga naar: