Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden

Beschrijving
Op vergaande bureaucratisering zit u natuurlijk niet te wachten. Maar als er bij hard gewerkt wordt met veel deadlines is het belangrijk dat medewerkers weten waar ze aan toe zijn.
Een matrix met Taken, Bevoegdheden en Verantwoordelijkheden (een ‘TBV-matrix’) kan helpen om duidelijk te maken wie waarvoor verantwoordelijk is en wie waarover mag beslissen.

Voor wie?
Voor medewerkers en teams die graag willen weten waar ze aan toe zijn en wat er van hen wordt verwacht.

Normen
De werkgever moet beleid voeren om de psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.
Arbowet artikel 3.2Arbobesluit artikel 2.15

Tips
Medewerker:

  • Heeft u het gevoel dat u ‘zwemt’, niet altijd weet bij wie u moet zijn voor welke beslissing? Als dat niet duidelijk, kan een gesprek met uw leidinggevende over de onduidelijkheden helpen.
  • Welke taken zou u aan uw werk toe willen voegen? En wat voor kennis en vaardigheden heeft u daarvoor nodig? Als taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden op de agenda staan kan dat ook een goed moment zijn om uw wensen hierover naar voren te brengen.

Leidinggevende:

  • Een TBV matrix is een snelle en overzichtelijke manier om duidelijkheid te scheppen. Vul van boven naar beneden de taken in en van links naar rechts functies of namen van uw medewerkers. Vul vervolgens in de vakjes in wie de taak uitvoert en wie er over mag beslissen.
  • Als dit toch aan de orde is wellicht ook een goed moment om te kijken of je in overleg met je medewerkers hier iets in wilt veranderen.

Meer weten?

Wat levert het op?
Het bespreken van de competenties eventueel samen met een TBV-matrix levert duidelijkheid op. Duidelijkheid helpt medewerkers om hun werk met plezier te doen en voorkomt onzekerheid en stress. Door medewerkers bij het opstellen van de matrix te betrekken weet je zeker dat deze die onderwerpen bevat waarover medewerkers behoefte aan duidelijkheid hebben. Dat heeft een positief effect op de samenwerking.