Werkdruk

Druk, druk, druk: we proberen allemaal zoveel mogelijk te doen, privé en op ons werk. Werkdruk hoeft op zich niet erg te zijn, maar als je er te veel van hebt, kun je problemen krijgen. Bij te hoge werkdruk raak je de balans tussen de eisen uit je werk (belasting) en wat je aankunt (belastbaarheid) kwijt. Na langdurige overbelasting kun je werkstress ontwikkelen: vervelende lichamelijke, psychische en/of sociale gevolgen zoals hoge bloeddruk, gespannenheid, slaapproblemen, vereenzaming, depressies en burn-out.

Bij de eisen in het werk, je belasting, kun je denken aan hoe veel werk je te doen hebt (de kwantiteit), hoe goed je je werk moet doen (de kwaliteit) en hoe snel je je werk moet doen (de tijd). De werkdruk kan vooral een probleem worden als je geen invloed hebt op de oorzaken ervan en als je onbalans een lange tijd aanhoudt. Ook andere factoren, zoals de werksfeer, planning en taakverdeling, kunnen bij werkdruk een rol spelen. En je kunt ook uit balans raken door privé-factoren, zoals mantelzorg, rouw, relationele of financiële problemen.
Naast factoren die de druk verhogen zijn er ook factoren waar je energie van kunt krijgen: energiebronnen. Goede prestaties, afwisseling en beslissingsvrijheid bijvoorbeeld. Deze energiebronnen verhogen je belastbaarheid, met veel energiebronnen kun je de eisen in je werk makkelijker aan.

Je belastbaarheid is onder andere afhankelijk van je kennis, ervaring en levensfase. De belastbaarheid en de ervaren belasting verschillen tussen personen. Werkdruk is daarom een subjectief begrip is en er zijn geen officiële normen over wanneer werkdruk ‘te hoog’ is.

Medewerkers uit architectenbureaus ervaren werkdruk:

  • ‘als er aan het eind van de dag meer werk is dan toen ik de dag begon’.
  • ‘als ik de hele tijd in een hogere versnelling aan het werken ben’.
  • ‘als ik ’s nachts wakker word en in bed begin te organiseren’.
  • ‘als er veel te veel werk is, ik steeds op iedereen moet wachten, m’n werk niet gewaardeerd wordt en de sfeer erdoor verzuurt’.
  • ‘als ik niet meer aan m’n eigen werk toekom en m’n hoofd vol met oude rommel zit’.

De werkdruk bij architectenbureaus is vaak hoog. Dat komt onder meer door deadlines (voor de opleveringsdatum moet een project wel af), en door storingen en door verstoringen (collega’s en externe partijen die hun werk te laat aanleveren, plotselinge ontwikkelingen die nog snel verwerkt moeten worden etc.). Ook het perfectionisme en de toewijding van veel medewerkers speelt bij werkdruk een rol. Voor architectenbureaus ligt er dus een belangrijke uitdaging om de werkdruk niet té hoog te laten worden en deze gezond te houden!

  • Wil je meteen naar de maatregelen? Raadpleeg ze bij ‘Wat kun je doen?’
  • Wil je advies over wat je in jouw situatie kunt doen? Ga dan naar ‘Wat is er aan de hand?
  • Wil je weten wat er volgens de wet verplicht is rond werkdruk? Ga dan naar wetgeving werkdruk

Wat kun je doen?

  • Coachend leidinggeven
  • Communicatie en samenwerking verbeteren
  • Conflicthantering
  • Gewoontes veranderen
  • Effectiever en efficiënter vergaderen
  • Flexibele werktijden
  • Functioneringsgesprekken
  • In gesprek bij signalen van stress
  • Individuele training omgaan met werkdruk
  • Samen werkdruk en werkplezier aanpakken
  • Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden vastleggen
  • Test je werkdruk
  • Training voor leidinggevenden
  • Verdiepend onderzoek
  • Voorkomen terugval na psychische klachten
  • Voorlichting werkdruk en werkplezier
  • Werkorganisatie verbeteren
  • Werkplezier vergroten