Goed inwerken nieuwe medewerkers

Beschrijving
Een nieuwe medewerker erbij. Maar hoe zorgt u ervoor dat hij zo snel mogelijk goed aan de slag is en de juiste dingen op de juiste manier doet.

Voor wie?
Voor alle nieuwe medewerkers en hun leidinggevenden.

Normen
De werkgever moet beleid voeren om de psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.
Arbowet artikel 3.2Arbobesluit artikel 2.15

Tips:
Medewerker:

  • Bent u net nieuw en leest u deze pagina, vraag dan aan uw leidinggevende of hij aan de hand van deze pagina met u samen gestructureerd naar het inwerken kijkt.

Leidinggevende:

  • Maak voor iedere nieuwe medewerker een inwerkplannetje. Dat hoeft geen dik boekwerk te zijn. Een A4-tje met de belangrijkste zaken kan al goed helpen. Maak hierbij gebruik van de [4 tips van Jeff Haden] Rond het inwerken af met een duidelijke afsluiting.
  • Zorg dat u of een ervaren collega beschikbaar is voor het ondersteunen van een nieuwe medewerker.
  • Wat zal er met een nieuwe medewerker gebeuren als u hem behandelt als een nieuwe klant? Een persoonlijke ontvangst, bloemetje op het bureau en een werkplek die bij binnenkomst al helemaal in orde is.
  • Informeer de collega’s tijdig als er een nieuwe collega komt. Vooral over wat hij gaat doen en met wie hij gaat samenwerken.
  • Denk ook eens aan coaching.

Meer weten?

Wat levert het op?
Medewerkers die goed zijn ingewerkt, krijgen sneller de juiste kennis, vaardigheden en ervaringen. Ze zijn sneller productief en de kans dat ze weer gauw vertrokken zijn is kleiner.