Arbo in coronatijd

Onze FAQ en tools bevatten tips voor veilig werken in coronatijden thuis en op het bureau. De Rijksoverheid adviseert zo veel mogelijk thuis te werken. Maar wat als dat (nog) niet mogelijk is? Of als social distancing nog een tijdje duurt en je toch op het bureau moet werken of afspreken? Hieronder een aantal tips.

Thuiswerken in coronatijd

Niet iedereen beschikt over een geschikte werkruimte. Een werkplek in de keuken of op zolder is wennen. Het is soms behelpen, zeker met kinderen om je heen. Hoe kun je dan toch zo gezond en relaxed mogelijk thuiswerken?

  • Zorg voor afwisseling. Verander regelmatig van werkhouding. Doe tussendoor een paar lichamelijke of ontspanningsoefeningen. Wissel moeilijke en gemakkelijke taken af.
  • Creëer overal waar je langer dan twee uur werkt, een zo goed mogelijke werkplek. Stel je werkplek ergonomisch verantwoord in: beeldscherm, werkblad, muis en stoel (hierover zo dadelijk meer).
  • Signaleer beginnende klachten. Als je vermoedt dat deze klachten door het werk komen, twijfel dan niet en ga in gesprek met je werkgever of de bedrijfsarts.
  • Beheers je werkdruk: maak duidelijke afspraken over wat je onder deze omstandigheden aankunt, wat er van je wordt verwacht en wanneer je bereikbaar bent. 
  • Soms zijn daardoor andere werktijden onontkoombaar, dat is dan zo.
  • Zorg dat de techniek goed werkt. Denk bijvoorbeeld aan een (draadloze) koptelefoon of oortjes en aan een snelle internetverbinding.
  • Als het niet lekker loopt, praat er dan over met werkgever en collega’.
  • Kijk ook even naar de (interactieve) infographic Thuiswerken in Coronatijd met praktische tips.

Praktische suggesties

  • Overleg met je werkgever of je faciliteiten van het bureau tijdelijk thuis kunt gebruiken. Een bureaustoel, beeldscherm, toetsenbord, muis of koptelefoon, bijvoorbeeld.
    Lukt dat niet, dan is er misschien wel iemand in je netwerk van wie je spullen mag lenen.
  • De cao kent een cao à la carte-regeling (art. 28). Een werknemer kan op basis hiervan een deel van het brutosalaris voor bepaalde doelen inzetten. Wanneer er ruimte is in de werkostenregeling kan op verzoek van de medezeggenschap/personeelsvertegenwoordiging of met elkaar een extra doel worden afgesproken. In 2020 zou dat in het kader van de coronacrisis het aanschaffen door de werknemer van spullen voor een goede thuiswerkplek tot een maximum van bijvoorbeeld € 250 kunnen zijn. Via deze constructie betaalt de werknemer geen inkomstenbelasting en premies over zijn aanschaf. De ruimte in de werkkostenregeling is onlangs door de staatssecretaris tijdelijk verruimd in verband met de coronacrisis (zie punt 3 van de brief).
  • Als je specifieke klachten hebt of dreigt te krijgen, overleg dan met je werkgever over eventuele (additionele) voorzieningen.

Op het bureau werken in coronatijd

  • Volg de richtlijnen van de Rijksoverheid zodat de kans op besmetting en verspreiding zo klein mogelijk is. Werkplekken op voldoende afstand van elkaar, eventueel spreiding werkuren, alleen werken op een vaste eigen computer/aan eigen werkplek, ook bij overleg voldoende afstand houden.
  • Denk daarnaast aan hygiënemaatregelen; voldoende zeep en papieren handdoekjes, kijk naar het schoonmaakbeleid (vooral handgrepen/deuren et cetera) en bespreek dat met elkaar.
  • Wordt iemand ziek of heeft een huisgenoot bepaalde coronaklachten? Thuisblijven! Het is belangrijk dat dit duidelijk wordt gecommuniceerd door de werkgever.

Koningsdag en 5 mei: geen feest, wel vrij

Feestdagen die in de cao zijn vastgelegd blijven dagen waarvoor doorbetaald vrij geldt. Ook al is er vanwege de coronacrisis geen georganiseerd feest of evenement. 
Zie voor een volledig overzicht de FAQ wat zijn in 2020 de betaalde feestdagen?