Ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag gaat over hoe u met elkaar omgaat op uw werkplek. Respectvol en fatsoenlijk, of voelt iemand zich bedreigd of aangevallen? Ongewenst gedrag is ongewenst als één van de betrokkenen het zo ervaart. Het kan klein en niet kwaad bedoeld beginnen maar uitgroeien tot grote persoonlijke en organisatorische drama’s. Van een plagerijtje tot structureel pesten, van een lomp grapje over blonde haren tot seksuele intimidatie. Op kantoorwerkplekken in de zakelijke dienstverlening, waar architectenbureaus deel van uitmaken, heeft circa 16% van de medewerkers regelmatig met ongewenst gedrag te maken.

In de Arbowet staat dat de werkgever beleid moet voeren om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen of, als dat niet mogelijk is, te beperken.
Psychosociale arbeidsbelasting bestaat uit de factoren:

  • werkdruk
  • pesten
  • seksuele intimidatie
  • agressie en geweld
  • discriminatie

Deze factoren kunnen tot stress leiden.

Pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld en discriminatie noemen we samen ongewenst gedrag.
Beleid voeren komt er in de praktijk op neer dat u als bedrijf risico's moet inventariseren en beoordelen (door het uitvoeren van een RI&E) en op basis daarvan maatregelen moet opnemen in het daarbij behorende Plan van Aanpak. Houd goed bij welke maatregelen u tegen ongewenst gedrag heeft genomen en beoordeel regelmatig of de maatregel effectief is en blijft. Geef uw medewerkers ook voorlichting en onderricht over ongewenst gedrag en de maatregelen en begeleid medewerkers met negatieve gevolgen van ongewenst gedrag. Tot slot bent u verplicht preventief beleid te ontwikkelen.

Er zijn verschillende vormen van ongewenst gedrag: agressie (verbaal en fysiek), pesten, (seksuele) intimidatie en discriminatie (naar leeftijd, sekse, geloofsovertuiging, huidskleur en seksuele geaardheid). Ongewenst gedrag kan tussen collega’s onderling en/of hun leidinggevende voorkomen. Ook kunnen externen (zoals klanten en bezoekers) betrokken zijn.  Ook is het relevant om onderscheid te maken tussen ongewenst gedrag dat door frustratie komt, en ongewenst gedrag dat bewust ingezet wordt om een doel te bereiken. In het eerste geval werkt het beter om iemand (begrensd) uit te laten razen, in het tweede geval kunt u beter zo snel mogelijk uw grenzen aangeven.

Ongewenst gedrag kan voor wie het ondergaat grote gevolgen hebben. Door de stress kunt u bijvoorbeeld fouten gaan maken en ziek worden. Ook wie ‘toekijkt maar (nog) niks doet of niks zegt’ kan stress ervaren en daar gevolgen van krijgen. Ook voor het bureau kunnen de negatieve gevolgen groot zijn. Minder kwaliteit, minder productiviteit, groter verzuim en groter verloop. En wat te denken van de imagoschade aan het bureau, als het verhaal in de pers komt?

Zaak dus om goed op te letten en ongewenst gedrag, ook als het klein is of nog klein lijkt, goed aan te pakken.

Ga naar de maatregelen en handreikingen over ongewenst gedrag